Projekt edukacyjny „Kraje Globalnego Południa a sprawiedliwy handel – Fair Trade” realizowano w Szkole Podstawowej nr 24 w Krakowie w kilku etapach. Najpierw nauczyciele wzięli udział w pilotażowym projekcie „Sprawiedliwi, aktywni, świadomi”, który zorganizowany został przez Koalicję Sprawiedliwego Handlu po to, by zwiększyć wiedzę i wrażliwość na temat współzależności globalnych, a zwłaszcza odpowiedzialnej konsumpcji. Nauczyciele skonsultowali też z Ośrodkiem Działań Ekologicznych „Źródła” plan działań, które realizowane będą w szkołach w trakcie kampanii edukacyjnej „Szkoły Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu”.
Potem przyszedł czas na naukę, pod opieką pomysłodawczyni projektu i organizatorki Tygodnia Edukacji Globalnej pani Małgorzaty Fydy – nauczycielki przyrody w klasach IV – VI, której pomagały panie Katarzyna Kuklewicz i Małgorzata Baja. Od 8 do 21 listopada 2014 roku uczniowie zbierali informacje o krajach Globalnego Południa i Globalnej Północy oraz zaznajamiali się ze współzależnościami między tymi rejonami. Dowiedzieli się, czym jest sprawiedliwy handel (Fair Trade) i jak ich prywatne wybory (np. zakupy w sklepie) wpływają na los mieszkańców Globalnego Południa. W tym czasie odbywały się warsztaty, dyskusje w trakcie godzin wychowawczych, uczniowie przygotowywali plakaty edukacyjne na temat produktów pochodzących z Globalnego Południa (kawy, herbaty, kakao, czekolady), wykonywali ulotki, mapy, przygotowywali scenografię do szkolnego holu, gdzie miała się odbyć uroczysta kulminacja projektu. Oczywiście, w trakcie przygotowań trzeba było zapoznać się z ważnymi dokumentami, czyli Deklaracją Praw Człowieka oraz Konwencją Praw Dziecka.
19 listopada 2014 roku starannie przygotowany projekt zaprezentowano w trakcie oficjalnego spotkania dla całej społeczności szkolnej. Była to część obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej, obchodzona pod hasłem: „Czy wiesz, co zjesz jutro. Nie wszyscy na świecie są pewni codziennego posiłku. TEG 2014 – BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCIOWE”.
Atrakcja goniła atrakcję! Oczywiście, przygotowano poczęstunek dla wszystkich – był to jogurt z owocami pochodzącymi z Globalnego Południa. Teorii towarzyszyła praktyka – uczniowie dowiedzieli się, gdzie w okolicy można kupić lokalne warzywa, ekologiczną żywność i produkty z certyfikatem Fair Trade, a także ekologiczne zabawki czy przyjazne środowisku ubrania. Uczniowie samodzielnie sporządzali mapy, w których znajdowali wskazane sklepy. Oczywiście, szukano też miejsc, w których można naprawić zepsute przedmioty, pokazując tym samym, że odpowiedzialna konsumpcja to także ograniczenie kupowania!
Malowano transparenty ze znakiem Fair Trade i ulotki, które rozdano później przechodniom i właścicielom sklepów w trakcie spaceru po osiedlu (był to rodzaj osiedlowego happeningu). Bardzo ważna była też dyskusja, w trakcie której nauczyciele wspólnie z uczniami zastanawiali się nad tym, czym zajmuje się edukacja globalna, czym jest sprawiedliwy handel (Fair Trade), jaki ma on wpływ na życie rolników w krajach Południa oraz dlaczego powinno się kupować certyfikowane produkty. Wątek certyfikatów Fair Trade został rozwinięty w trakcie rozmowy z właścicielem sklepiku spożywczego mieszczącym się budynku gimnazjum. Wspierając sprawiedliwy handel, wspieramy rozwój krajów Globalnego Południa – warto o tym pamiętać, jeśli mamy do wyboru produkt certyfikowany i pozbawiony certyfikatu!
Uczniowie obejrzeli też filmy „Czarne złoto”, „Historia rzeczy” i „Szkoła z blachy”, które pokazują jak w rzeczywistości wyglądają zależności między Globalną Północą a Globalnym Południem. Po projekcji opisywali swoje refleksje.
Wydarzeniom towarzyszyła wystawa produktów z Globalnego Południa – znalazły się na niej owoce cytrusowe, kawa, herbata, czekolady, cukier, kakao, piłka, koszula, torba ekologiczna – wszystkie dokładnie opisane wraz z wpływem ich produkcji na środowisko oraz drogą, jaki dany produkt musi pokonać, np. z Afryki do Europy. Uczniowie brali udział w quizie, zgadywankach oraz konkursie wiedzy z nagrodami na temat wystawy. W wydarzeniu wzięło udział blisko 500 uczniów. Materiały informacyjne zostały zamieszczone na stronie internetowej szkoły www.sp24.edu.pl
W trakcie całego Tygodnia Edukacji Globalnej (od 17 listopada do 23 listopada) na monitorze umieszczonym w holu szkoły, wyświetlane były prezentacje multimedialne wykonane przez uczniów. Podczas przerw można było poszerzyć wiedzę i zastanowić się nad sytuacją w krajach Globalnego Południa.
Tydzień Edukacji Globalnej stał się wspaniałą okazją do pokazania w atrakcyjny sposób odległych krajów i kultur oraz realiów życia ludzi, z których pracy korzystamy na co dzień. Dla uczniów była to forma nauki przez ciekawą zabawę. Zdali sobie sprawę, że każdy z nas ma możliwość osobistego zaangażowania w działania na rzecz likwidacji nędzy i głodu oraz poprawy warunków życia ludzi w krajach Globalnego Południa. Warto od dziecka mieć świadomość, że sprawiedliwe relacje handlowe mają na życie wielu ludzi tak ważny wpływ !
Projekt zrealizowany przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 24 w Krakowie pod opieką mgr Małgorzaty Fydy.