2 kwietnia

 

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

Plakat na Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci 2024 stworzyła Nana Furiya, mieszkająca na Słowacji japońska artystka wizualna.

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci został ustanowiony w celu promowania pięknej literatury i grafiki dla młodego czytelnika. Obchodzimy go każdego roku 2 kwietnia, w dniu urodzin Andersena. Co roku inny kraj jest gospodarzem tego dnia. W roku 2024 gospodarzem dnia jest Japonia, a tegoroczne hasło święta brzmi „Przemierzaj morza na skrzydłach wyobraźni”.
Przeczytaj przesłanie napisane przez Eiko Kadono, wybitną japońską autorkę i laureatkę nagrody HC Andersen Award 2018 za twórczość pisarską.

 

O tym, że z poziomem czytelnictwa w Polsce jest gorzej niż słabo, słyszeli chyba wszyscy. Podobnie jak o tym, że czytanie dzieciom jest ważne. Obrazek przedszkolaka zasłuchanego w głos mamy, taty, babci, dziadka czy niani wydaje się naturalny. Rzadziej widać zasłuchanego w głos kogoś bliskiego ucznia starszych klas podstawówki czy licealistę.

Wydawać by się mogło, że gdy dziecko pójdzie do szkoły i w miarę sprawnie czyta, nasza jako rodziców i opiekunów rola czytacza powinna się skończyć, a jedyne co powinniśmy robić to podrzucać ciekawe książki i zachęcać do czytania.

Fot. David D. CC BY 2.0

Fot. David D. CC BY 2.0

Jednak czytanie w tym początkowym okresie sprawia dzieciom jeszcze dużo trudności, muszą się one koncentrować na samym procesie czytania i czytają powoli, śledzenie  fabuły jest kłopotliwe, a czytanie zaczyna kojarzyć się z wysiłkiem a nie przyjemnością. Proste teksty do nauki czytania często nie są zbyt wciągające, a z kolei ciekawe książki są zbyt trudne do przeczytania dla ośmio- czy dziewięciolatka.  Z zapartym tchem będzie on jednak śledził losy bohaterów, jeśli książki będzie mógł wysłuchać. „Ponieważ większość dzieci w wieku szkolnym nie chce czytać, trzeba im czytać na głos, ale tak, by czytanie zawsze kojarzyło im się z przyjemnością, wybierając wspólnie ciekawe książki, czytając je z zaangażowaniem i nigdy nie traktując czytania uczniom na głos jako wstępu do odpytywania lub stawiania stopni” (źródło).

Czytanie również starszym dzieciom, nastolatkom a także żonie, mężowi, przyjaciołom czy dziadkom jest cennym przeżyciem. Nie koniecznie trzeba czytać całe książki, ale możemy dzielić się ciekawymi fragmentami, takimi które nas bawią, albo bardzo dały do myślenia. Wspólne czytanie i słuchanie daje impuls do rozmowy o ważnych i mniej ważnych sprawach, a przy okazji powala pobyć naprawdę razem i zaspokoić potrzebę bliskości.

Fot. Hans Splinter CC BY-ND 2.0

Fot. Hans SplinterCC BY-ND 2.0

Zasady uniwersalne codziennego czytania dzieciom opracowane przez fundację Cała Polska Czyta Dzieciom

  • Czytamy zawsze w atmosferze entuzjazmu i zachwytu dzieckiem i książką
  • Codziennie, regularnie, dobrze jest wybrać stałą porę i stworzyć rytuał czytania
  • Zawsze z myślą o sprawieniu dziecku przyjemności, nie za karę, czy z obowiązku – celem jest wyrobienie u dziecka trwałego skojarzenia czytania z przyjemnością
  • Wybieramy książki interesujące i odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dziecka – uwzględniamy jego reakcje
  • Chronimy wrażliwość dziecka – nie wzbudzamy lęków i napięć
  • Dopasowujemy czas czytania do umiejętności skupienia się dziecka – zaczynamy od kilku minut
  • Nie zmuszamy dziecka, by siedziało spokojnie i bez ruchu – może się bawić, słuchając
  • Nie pozostawiamy dziecka z książką samotnie, gdy już zna litery, gdyż zniechęci się do czytania. Czytanie jest wtedy zbyt trudne, a dziecko traci główną atrakcję czytania: bliskość ważnej osoby.

Źródło: Cała Polska Czyta Dzieciom

Nie tylko w domu jest czas na czytanie. Fundacja  Cała Polska Czyta Dzieciom w kampanii  „Mądra szkoła czyta dzieciom” przekonuje, że czytanie w szkołach (wszystkich poziomów) wpływa znacząco na poprawę ich umiejętności językowych, intelektualnych i społecznych oraz podnosi poziom czytelnictwa wśród uczniów. Celem kampanii  jest zachęcenie dyrekcji szkół i nauczycieli do wprowadzenia codziennego czytania uczniom dla przyjemności do programu zajęć.

Realizowanie podstawy programowej bez rozwinięcia umiejętności językowych uczniów, to jak sianie ziarna na ubite klepisko. Na takim podłożu najlepsze ziarno nie wykiełkuje: dzieci słabo znające język nie rozwiną swego potencjału. Zadbajmy o rozwój kompetencji językowych uczniów, a okaże się, że nastąpi poprawa wyników ze wszystkich przedmiotów! Szkoły, które wprowadziły codzienne czytanie dzieciom przez nauczycieli, zaobserwowały wśród uczniów:

  • lepsze rozumienie tekstów i poleceń
  • łatwość wypowiedzi ustnych i pisemnych
  • lepszą zdolność koncentracji
  • skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego
  • wzrost motywacji do działania i nauki 
  • poprawę relacji z kolegami i czytającymi nauczycielami
  • wzrost ilości wypożyczanych i czytanych samodzielnie książek
  • mniej zachowań aspołecznych

Źródło: Mądra szkoła czyta dzieciom 

Nie wiesz jaką książkę wybrać?
Skorzystaj z podpowiedzi bibliotekarzy, oni na książkach znają się najlepiej, a także blogerów książkowych. Najlepsze naszym zdaniem blogi o książkach dla dzieci to:

https://biblioteczka-apteczka.pl/
http://czytanki-przytulanki.blogspot.com/

https://www.makiwgiverny.pl/

Polecajki książkowe znajdziecie też na naszym Instagramie.

 

Listopad 2024

pon wt śr czw pt sob nie
1
3
4
5
6
7
8
9
  • Międzynarodowy Dzień Walki z Faszyzmem i Antysemityzmem
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  • Europejski Dzień Wiedzy Antybiotykach
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
30

Najbliższe święta

Zapisz się do newslettera