Światowy Dzień Lotnictwa Cywilnego, obchodzony 7 grudnia, zachęca do refleksji nad wpływem tego sektora gospodarki na klimat. Choć lotnictwo pełni ważną rolę w globalnej komunikacji, jego rozwój wiąże się z ogromnymi kosztami środowiskowymi. Samoloty emitują znaczne ilości gazów cieplarnianych, szczególnie na dużych wysokościach, gdzie ich wpływ na atmosferę jest bardziej szkodliwy. Szacuje się, że lotnictwo odpowiada za około 2,5% globalnych emisji CO₂, a udział ten rośnie z powodu szybkiego wzrostu liczby lotów.
Zainteresowanie podniebnymi podróżami rośnie nie bez powodu. Latanie jest tanie. Sektor lotniczy korzysta z pomocy publicznej. Na jego konkurencyjność wpływ mają między innymi zwolnienie lotów międzynarodowych z podatku VAT, brak akcyzy na paliwo lotnicze, dopłaty do nierentownych lotnisk czy subsydiowanie przewoźników. To wszystko sztucznie obniża ceny biletów lotniczych, zwiększa popyt na loty, również na bardzo krótkich dystansach. Tymczasem bardziej ekologiczne środki transportu, jak kolej, pozostają niedofinansowane, co czyni je mniej konkurencyjnymi cenowo, jak i pod względem siatki połączeń.
Świadomość społeczna dotycząca wpływu lotnictwa na klimat powoli rośnie, ale wciąż jako społeczeństwo zachłystujemy się możliwością tanich lotów i zwiedzania świata. Z ostrą i ze wszech miar słuszną krytyką spotykają się bogacze korzystający z prywatnych odrzutowców. Warto jednak uświadomić sobie, że wszystkie prywatne odrzutowce odpowiedzialne są za 4% emisji z transportu lotniczego. Najwięcej, bo aż 88% emisji pochodzi z samolotów rejsowych, z których korzystają zwykli ludzie.
Jeden procent najczęściej podróżujących samolotami generuje 50 procent emisji z lotnictwa. Już dwukrotna wycieczka lotnicza w granicach Europy, na wakacje, na konferencję, do pracy czy na city break, sytuuje nas wśród jednego procenta najczęściej podróżujących. Szacuje się, że samolotem przemieszcza się tylko dziesięć procent populacji świata, zamieszkującej przede wszystkim bogatsze kraje świata, a 80% nigdy w życiu nie wzbije się w powietrze na pokładzie samolotu.
Nasze decyzje transportowe mają realny wpływ na środowisko.